Biznes w sieci

W XXI wieku żadna działalność biznesowa – handlowa, usługowa czy produkcyjna – nie ma perspektyw rozwoju bez dobrego zaplecza internetowego. Na takie zaplecze składa się wiele elementów, których stabilność ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju biznesu: wydajny i bezpieczny hosting, zoptymalizowana i przyjazna strona internetowa, zastosowanie odpowiednich metod SEO oraz cały zestaw czynności związanych z marketingiem, np. obecność w social media. Dziś zajmiemy się przede wszystkim firmową stroną www, która jest najbardziej podstawowym elementem działalności biznesowej w sieci. Dobra strona skupia w sobie kilka charakterystycznych cech.

 

1. Witryna musi być użyteczna

Wydaje się Wam, że to pusty slogan? Nic podobnego. Niestety – większość stron www zbudowanych zostało tylko po to, aby „odhaczyć” obecność firmy w sieci. To niewybaczalny błąd który może się mścić na przedsiębiorcy przez wiele lat. Zastanów się, w jakim celu internauta może odwiedzić Twoją stronę – z pewnością nie po to, żeby czytać peany na temat Twojej działalności; nie po to też, aby podziwiać szatę graficzną, choć jest ona istotna. Potencjalni klienci szukają konkretnych informacji i rzeczowych rozwiązań swoich problemów. Czy Twoja witryna oferuje rozwiązania przydatne innym? Czy Klient odnajdzie na niej bogatą, dobrze opisaną i czytelną ofertę, która go zainteresuje? Spora część stron firmowych ma bardzo ograniczoną pojemność, która w istocie przypomina znany wszystkim schemat: strona główna, o nas, ofera, cennik, kontakt. Czy nie brzmi to znajomo?

Postaraj się dokładnie opisać to, czym się zajmujesz. Wykonaj odpowiednie zdjęcia, które przybliżą odwiedzającym specyfikę Twojej działalności. Nie idź na łatwiznę, ponieważ każdy potencjalny klient doskonale wie, w jaki sposób solidna firma powinna zaprezentować się w sieci. Działając od lat w firmie projektującej strony, spotykamy się przede wszystkim z problemem braku czasu. Przedsiębiorcy tłumaczą, że z powodu braku czasu nie są w stanie przygotować kompleksowo materiałów na stronę internetową. Cóż to za tłumaczenie? Przecież strona www jest właśnie integralną częścią ich działalności, a nie dodatkiem, który wypada posiadać. Wygospodarowanie czasu jest koniecznością, jeśli chcemy być właścicielami wartościowej witryny. Nie da się tego ominąć – nie zawsze firma projektująca stronę zna specyfikę branży, w której Ty się poruszasz.

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była wiarygodna, zamieść na stronie informacje dotyczące wcześniejszych zleceń, certyfikaty czy opinie klientów. Są to niezwykle użyteczne zapisy z punktu widzenia odwiedzającego. Dzięki nim potencjalni klienci poznają Twoją biznesową historię, upewniając się przy tym, że wybór Twojej firmy jest trafny. Bardzo przydatny może okazać się niekiedy również dział FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania. Przedstawiając swoją ofertę, musisz wiedzieć, że nie każdy jest specjalistą w Twojej dziedzinie – zagadnienia proste dla Ciebie mogą okazać się nie do przeskoczenia dla Twojego Klienta. Dział FAQ pozwoli uzyskać odwiedzającym odpowiedzi na najbardziej elementarne i najczęściej pojawiające się pytania, a Tobie – zaoszczędzić czas.

 

2. Strona musi być responsywna (mobilna)

W dobie smartfonów i tabletów posiadanie przestarzałej strony to przysłowiowy „strzał w stopę”. Wiele serwisów notuje już w tej chwili ok. 40-50% odwiedzin z urządzeń mobilnych, co jest gigantycznym wskaźnikiem na miarę elektronicznej rewolucji. Oczywiście nie jest tak, że starsza wersja strony jest zupełnie wykluczona z wyświetlania na urządzeniach mobilnych – użytkownik zobaczy ją na smartfonie, ale w sposób bardzo specyficzny: jako wielką witrynę, po której trzeba „błądzić”, aby znaleźć odpowiednią treść czy interesujący nas odnośnik. Z autopsji wiemy, że większość odwiedzin na takiej stronie kończy się szybkim pożegnaniem.

Istota strony responsywnej polega na tym, że witryna sama przystosowuje się do rozdzielczości, na jakiej jest wyświetlana. Strona zatem podzielona jest na specyficzne boxy i obszary, które w przypadku mniejszych rozdzielczości wyświetlane są po kolei np. na tablecie. Znacząco ułatwia to korzystanie z serwisu każdemu odwiedzającemu i zmniejsza do minimum ryzyko zagubienia, a co za tym idzie – zamknięcia strony przez odwiedzającego. Dostosowaniu ulegają nie tylko obrazy czy banery, ale również: menu, widgety, boxy, czcionki, nagłówki itd. W praktyce oznacza to „nową” wersję naszej strony, która w wielu szczegółach różni się od postaci w wysokiej rozdzielczości.

 

3. Witryna firmy powinna być unikalna

Celowo piszę, że „powinna być”, a nie, że „musi być”. Jeśli Twoja firma chce się wyróżniać, należy postawić na dedykowane i zindywidualizowane rozwiązania zwłaszcza w zakresie oprawy graficznej, np. budowa witryny od podstaw czy zastosowanie płatnych szablonów WordPress/Joomla lub dodatki typu DIVI dla WordPressa. Ogromna część przedsiębiorców bazuje na różnego rodzaju darmowych szablonach stron, zwłaszcza CMS WordPress czy Joomla – nie chcę wspominać o starych, wychodzących z powszechnego użycia szablonach z wyłącznym zastosowaniem html. Nie jest to błędem kardynalnym, o ile taki szablon zostanie odpowiednio dostosowany do specyfiki działalności firmy i dodatkowo zyska responsywność.

Chcąc wybrać odpowiednie rozwiązanie graficzne, musisz zastanowić się, jak ważna dla Twojej branży jest szeroko pojęta identyfikacja wizualna. Jeśli konkurencja jest niezwykle duża i Twoja oferta trafia do zbyt małego grona odbiorców, to warto postawić na droższe, lecz unikalne rozwiązania. Nie jest to oczywiście regułą – wielokrotnie budowaliśmy strony o wartości 300-400 złotych, bazujące na szablonach. Znakomicie sprawdziły się jako wartościowa reprezentacja firmy w sieci. Ważna w kontekście wyboru strony jest jednak gruntowna analiza biznesowej rzeczywistości, która pomoże dostrzec konieczność wprowadzenia konkretnych rozwiązań. Jeśli dysponujesz odpowiednimi funduszami – nie wahaj się eksperymentować z projektami o wyższej wartości:

  • postaw na profesjonalne i unikalne logo firmy,
  • wybierz unikalną wersję strony internetowej,
  • rozbuduj stronę o działy, których brakuje u konkurencji,
  • ustal dokładnie kolorystykę, w której będzie egzystować Twoja marka,
  • poświęć czas na dokładne i logiczne uporządkowanie działów witryny,
  • zastosuj na stronie proste formularze kontaktowe i ankiety.

 

4. Interaktywność źródłem sukcesu

Interaktywność to nic innego, jak zdolność oddziaływania na siebie obydwu komunikujących się podmiotów. W naszym przypadku mówimy o stronie internetowej oraz o jej użytkowniku. Pojęcie jest niezwykle szerokie i stosuje się je w wielu branżach, lecz w przypadku marketingu internetowego oznacza przede wszystkim ogół cech witryny, które pozwalają jej „reagować” na konkretne działania użytkownika. Logika podpowiada, że taka strona musi być droższa, ale spokojnie – nie zawsze tak jest. Większość rozwiązań, które pozwolą Twojej stronie nosić miano „interaktywnej” jest niedroga:

  • formularze z aktywnymi podpowiedziami,
  • sondy, subskrybcje i ankiety angażujące odwiedzającyh,
  • live czaty oraz inne formy bezpośredniego kontaktu poprzez stronę,
  • interaktywne grafiki i banery,
  • kalkulatory i aktywne formularze kontaktowe.

Aby wspomniane rozwiązania właściwie funkcjonowały, ważne jest zbieranie informacji o odwiedzających stronę. Chodzi przede wszystkim o dane demograficzne, które pozwolą precyzyjnie zaplanować wachlarz interaktywnych wdrożeń na stronie i jednocześnie będą stanowić podpowiedź odnośnie wymagań i potrzeb potencjalnych klientów.

 

5. Czy integracja z social media jest konieczna?

Tak, jest konieczna – i to nie sama integracja, ale także aktywność na portalach społecznościowych. Pomyśl o tych użytkownikach, którzy 80% swojego czasu w sieci spędzają na Instagramie i Facebooku. Twoja oferta nigdy do nich nie dotrze, jeśli ograniczysz się wyłącznie do „zamkniętej” witryny. Pamiętaj jednak, że czasem przewaga, jaką dają liczne integracje może stać się pułapką i zadziałać na Twoją niekorzyść.

Jeśli zamierzasz założyć fapage na Facebooku tylko dlatego, że integracja z social media jest swego rodzaju koniecznością, to oszczędź sobie kłopotu. Twoi potencjalni kontrahenci nie chcą oglądać wymuszonych stron firmowych, na których widnieje kilka słabej jakości zdjęć wykonanych komórką. Nie chcą też zapoznawać się z wytartymi sloganami bez pokrycia: „traktujemy klienta indywidualnie!”, „Z nami osiągniesz sukces!”. Zasadniczo na stronie Fb, IG, Twitter czy G+ powinny znaleźć się unikalne treści, które nie są żywą kopią Twojej witryny. Każde odwiedziny Twojej strony social media są swego rodzaju kapitałem, którego nie powinieneś zmarnować – przede wszystkim:

  • zainteresuj w jakikolwiek sposób odwiedzających,
  • dbaj o to, aby treści były zawsze aktualne,
  • poświęcaj czas na dopracowywanie szczegółów,
  • zadbaj o właściwą oprawę graficzną fanpejdży,
  • organizuj akcje, które zaangażują followersów, np. konkursy, quizy,
  • bezwzględnie odpisuj na pojawiające się wiadomości,
  • informuj na bieżąco o nowościach, promocjach i rabatach,
  • zdobywaj polubienia dzięki dobrze przemyślanym akcjom.

Bądź cierpliwy – nie od razu Kraków zbudowano. Działania podejmowane na portalach społecznościowych przynoszą rezultaty z czasem. Postaw się na miejscu potencjalnego klienta, który przecież nie musi od razu ślepo ufać firmie, którą poznał. Wiedz jednak, że potencjał społecznościowy i magia mediów jest ogromna – jeśli potrafisz je dostrzec, z pewnością portale te staną się dla Ciebie źródłem niemałych zysków. Dzieje się tak za sprawą swoistego uwierzytelnienia, które polega na tym, że opinia o usłudze czy produkcie przechodzi przez sito krytyki żywych ludzi. To bardzo cenne doświadczenie także dla Ciebie, ponieważ pomaga udoskonalić Twoją ofertę. Dla potencjalnych klientów jest to z kolei wyznacznik tego, czy coś jest warte ich uwagi, czy też nie. Na prywatnej stronie www możesz napisać to, co Ci się żywnie podoba. Na portalu społecznościowym byłoby to zdecydowanie trudniejsze i mogłoby spotkać się z przemożną falą krytyki.

 

6. Zostań językoznawcą lub zaufaj ekspertowi

Przykro to stwierdzić, ale nawet witryny czołowych polskich firm nie są wolne od błędów językowych. Jeśli wydaje Ci się, że ma to niewielkie znaczenie, to jesteś w błędzie. Nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie Ci zysków, jeśli w tekstach pojawią się różnego rodzaju błędy. Zapewne myślisz, że chodzi przede wszystkim o błędy ortograficzne – nie! Błędów ortograficznych jest w sieci coraz mniej, ponieważ istnieją słowniki, w których można łatwo sprawdzić pisownię każdego wyrazu. Znacznie częściej pojawiające się i bardziej brzemienne w skutki są błędy składniowe, leksykalne, frazeologiczne i fleksyjne. I co? Już nie jest tak wesoło. Nikt nie oczekuje od Ciebie wykształcenia filologicznego, dlatego warto w tej sprawie zaufać ekspertowi, który wprowadzi na stronie poprawki.

Być może będzie to dla Ciebie zaskoczeniem, ale chodzą po świecie ludzie, którzy przywiązują wagę do poprawności językowej. Nie tylko dla zwykłej zasady, ale przede wszystkim z dbałości o język. Ta dbałość może w bezpośredni sposób przekładać się na to, w jaki sposób Twoja firma będzie odbierana w sieci. Poniżej prezentujemy zrzut strony jednego z czołowych producentów żywności wegańskiej. Błędy zaznaczyliśmy na czerwono:

To tylko mały wycinek witryny, a odnaleźliśmy w nim 12 błędów językowych. Jeśli zapoznałeś/zapoznałaś się z grafiką i nie wiesz, dlaczego niektóre wyrazy i sformułowania zostały zaznaczone na czerwono, to z pewnością nie zaszkodzi Ci kontakt z ekspertem, który sprawdzi Twoją stronę pod kątem poprawności językowej. Zyskujesz podwójnie: będziesz mieć pewność, że Twoja witryna jest wolna od błędów, a jednocześnie nie narazisz się na kompromitację w kontaktach biznesowych. W ofercie naszego sklepu, w dziale Marketing i reklama > Audyty stron www odnajdziecie usługę audytu językowego witryny. Obejmuje ona kompleksowe sprawdzenie tekstów na stronie oraz wprowadzenie niezbędnych poprawek.

 

7. Bezpieczeństwo i wymogi prawne

Właściciel strony internetowej powinien zapewnić bezpieczeństwo zarówno swojej witrynie, jak i jej odwiedzającym. Warto dokładnie przyjrzeć się temu tematowi nie tylko dlatego, żeby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, ale także dlatego, że sam wielki Google zwraca uwagę na obecność zabezpieczeń i spełnienie rozlicznych wymogów prawnych. Temat jest oczywiście bardzo szeroki, ale skupmy się na tym, co najistotniejsze:

Stabilny hosting

To podstawa istnienia Twojej witryny. Warto postawić na wydajny i bezpieczny serwer, dzięki któremu witryna będzie zawsze dostępna. Zwróć uwagę na parametry pakietu hostingowego, zwłaszcza na pojemność (powierzchnię dyskową), transfer, oprogramowanie antywirusowe, limity baz danych, podpiętych domen, użycia pamięci fizycznej oraz procesora w przypadku hostingu współdzielonego, dostępną pamięć RAM, jakość pomocy technicznej, panel administracyjny (Direct Admin, cPanel – powinien być w języku polskim). Porównaj ofertę kilku firm, aby wybrać tę najkorzystniejszą. Solidny hosting sprawi, że Twoja witryna będzie się szybko wczytywać. Jeśli Twoja strona generuje duży ruch, warto zastanowić się nad serwerem dedykowanym.

 

Certyfikat SSL

To instrument, który nie tylko zmienia protokół Twojej strony z HTTP na HTTPS, ale przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo i poufność transakcji dzięki szyfrowaniu danych pomiędzy komputerami. Połączenie szyfrowane jest mile widziane na każdej stronie www – odwiedzający uniknie niepokojącego komunikatu przeglądarki internetowej: „Twoje połączenie z tą witryną nie jest bezpieczne”. Chyba przyznasz, że takie powitanie nie działa na korzyść Twojego wizerunku. Absolutną koniecznością jest zastosowanie SSL w ramach strony, na której sprzedawane są produkty/usługi.

 

Regulamin, polityka prywatności, cookies

Nie są to bynajmniej elementy należące do „smutnej konieczności”. Skoro myślisz poważnie o biznesie, powinieneś jasno określić zasady, na podstawie których świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty. Klient musi być poinformowany o warunkach zakupu, zwrotów, reklamacji, płatności czy wysyłki. Przygotowanie dokumentów można zlecić zewnętrznej firmie, jeśli chcesz mieć pewność, że nie znajdą się w nich tzw. klauzule abuzywne. Pamiętaj również o informacji związanej z ciasteczkami. To mała rzecz, ale konieczna w kontekście prawnym.

 

8. Strona przejrzysta i logicznie uporządkowana

Zadbaj o to, aby strona nie epatowała pstrymi kolorami, które rażą odwiedzających. Postaw na czytelną formę, stonowane barwy i intuicyjną obsługę. Większość firm projektujących strony internetowe przedstawi Ci zapewne kilka rozwiązań dotyczących układu witryny czy konstrukcji menu. Wybierz te rozwiązania, które Ciebie pozytywnie zaskakują na stronach innych firm. W wolnej chwili rozpisz na kartce główne działy swojej strony oraz ich podstrony, uwzględniając najistotniejsze aspekty Twojej działalności. Pozwoli to użytkownikom na szybkie i intuicyjne przełączanie pomiędzy podstronami, a także uwidoczni Twoją specjalność czy główny kierunek, w którym zmierza Twój biznes. Porządkuj stronę, zaczynając od zagadnień najistotniejszych dla Ciebie, aż do tematów, które znajdują się na marginesie zainteresowań Twojej firmy.

Oprócz organizacji samej witryny jako całości, musisz także odpowiednio zorganizować tekst na swojej stronie. Odpowiednio sformatowany tekst ułatwia odwiedzającym lekturę, ponieważ posiada: tytuł, nagłówki różnej wielkości (stosownie do fragmentów semantycznych tekstu i ich ważności), punktory i numeracje, akapity. Sądzisz, że to niepotrzebny dodatek? Nic bardziej mylnego. Nawet Google „czyta” Twoją stronę, sprawdzając tytuły, nagłówki, akapity, a nawet – pogrubienia tekstu (sic!).

 

9. Informacje kontaktowe pod ręką

Zadbaj o to, by Twój potencjalny klient podczas przeglądania strony zawsze miał pod ręką informacje kontaktowe – telefon i adres e-mail. To niezwykle istotne – dobitnie mówiąc, po to istnieje Twoja witryna, aby ułatwić kontakt z firmą. Nie pozwól, aby Klient, któremu nasuwają się pytania podczas lektury, musiał odwracać swoją uwagę od interesującego go zagadnienia i błądzić po stronie, szukając numeru telefonu. Część odwiedzających z pewnością da sobie spokój z peregrynacją i zamknie okno przeglądarki. Zauważ także, że zdarzają się odwiedziny – zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych – w których nie jest najistotniejsze poznanie Twojej firmy i budowanie relacji biznesowych, ale szybki kontakt w celu rozwiązania nagłego problemu lub szybkiego zakupu potrzebnego produktu. Podczas takich odwiedzin klienci zapoznają się pobieżnie z tematyką witryny i liczą na sprawną komunikację. Dobry kontakt z pewnością ułatwi aktywny link telefoniczny oraz mailowy. Pozwoli on za pomocą jednego kliknięcia na smartfonie wybrać numer telefonu lub utworzyć nową wiadomość elektroniczną.

 

10. Pomyśl o pozycjonowaniu strony (SEO)

Sama witryna, nawet najlepiej zaprojektowana, może pozostawać martwa przez wiele tygodni lub miesięcy. Zwykle bywa tak, że na początku działalności trzeba się zmagać z konkurencją, która istnieje na rynku już wiele lat i ma ugruntowaną pozycję. Rozwiązaniem problemu jest zoptymalizowanie strony, a następnie jej pozycjonowanie, czyli poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwania Google na żądaną frazę. O co chodzi? Przede wszystkim strona powinna zostać odpowiednio przygotowana na podejmowane działania, tzn. zoptymalizowana pod kątem SEO. Jeśli używasz systemu CMS, zadbaj o solidną wtyczkę, np. Yoast SEO dla WordPressa. Zwróć uwagę na to, aby w kodzie Twojej strony znalazły się odpowiednie metadane: tytuł, opis, słowa kluczowe. Ustaw również odpowiednią postać odnośników do wpisów i podstron – najlepiej, jeśli będą miały formę: mojastrona.pl/tytul-mojego-artykulu-tematycznego.

To jeszcze nie wszystko. Aby przyszłe działania pozycjonerskie przynosiły oczekiwane rezultaty, musisz wybrać najbardziej istotne słowa i frazy kluczowe. Są to zwroty, które najlepiej definiują Twoją witrynę, ofertę i działalność. Dla strony oferującej naprawę sprzętu AGD w Poznaniu dobrymi frazami są: 'naprawa AGD Poznań’, 'Poznań serwis AGD’, 'naprawa pralek w Poznaniu’ etc. To właśnie te frazy będą pozycjonowane później przez Ciebie lub przez specjalistów z zewnętrznej firmy. Pamiętaj o sprawie najważniejszej. Aby wypozycjonować stronę na wybrane przez Ciebie frazy, muszą te sformułowania występować w treści Twojej strony – powinny wystąpić w kilku wariantach fleksyjnych, a także zostać dobrze opisane jako zagadnienia tematyczne witryny.

Istotny wpływ na pozycję Twojej strony będzie miała zawsze jej użyteczność. Wracamy zatem do początku naszego biznesowego dekalogu. Warto w tym kontekście zastanowić się nad prowadzeniem firmowego bloga, na którym zamieszczane będą treści przydatne innym uzytkownikom sieci: tutoriale, poradniki, instruktaże, opisy ciekawych zdarzeń. Wartościowy blog znacznie podnosi wartość użytkową strony, przez co Google bardziej przychylnie na nią „patrzy”, a działania pozycjonerskie są o wiele bardziej efektywne i trwałe. Jeśli chciałbyś zlecić usługi pozycjonerskie doświadczonej grupie specjalistów, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą SEO TUTAJ.

 

 

Kontakt z autorem tekstu

3 + 8 =

Michał Łuczak

Michał Łuczak

Ekspert ds. rozwoju biznesu w sieci

  • 15 lat aktywnej działalności z Klientami biznesowymi
  • Dziesiątki własnych metodologii rozwoju biznesu w sieci
  • Współpraca z 1500 firmami z kraju i z zagranicy
  • Ekspert w dziedzinie zastosowania języka w marketingu
  • Specjalista w zakresie komunikacji
  • Muzyk grający na pięciu instrumentach