Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie strony to podnoszenie pozycji (miejsca docelowego), które witryna otrzymuje na stronie wyników wyszukiwania. Dokładnie prowadzone pozycjonowanie strony internetowej pomaga witrynom dotrzeć do 10 najlepszych miejsc w wyszukiwarkach takich jak Google. Wysokie miejsca docelowe w wyszukiwarkach z kolei pomagają przyciągnąć duży odsetek wszystkich użytkowników szukających podobnych produktów za pomocą usług takich jak Google, MSN, Yahoo etc.
Jak pozycjonować strony internetowe?
Aby zrozumieć, jak pozycjonować strony internetowe, najpierw trzeba się dowiedzieć, co to jest pozycjonowanie strony i optymalizacja witryny. Jeśli nie jesteś w pełni zaznajomiony z ideą pozycjonowania strony lub SEO i z różnicami dotyczącymi SEM, to zachęcam do lektury niniejszego artykułu.
Co jest potrzebne do pozycjonowania strony internetowej?
- komputer
- strona internetowa
- podstawowa znajomość HTML lub współpraca z fachowcem w tym zakresie
- podstawowa znajomość odpowiednich technik SEO White Hat
Poniżej spróbujemy opisać metody pozycjonowania strony z wykorzystaniem technik SEO White Hat
Krok 1 – przygotuj listę słów kluczowych
Przygotuj listę słów kluczowych i wyrażeń opisujących Twoją witrynę. Spróbuj wymyślić słowa kluczowe, które Twoim zdaniem internauci wykorzystują do wyszukiwania witryn takich jak Twoja. Wymyśl zdania, które składają się z 2-3 lub 4 słów kluczowych.
Gdy masz już gotową listę, wybierz frazę, którą możesz łatwo umieścić w swoich materiałach. Pozostaw resztę fraz na później lub rozważ wykorzystanie ich w kampanii SEM (adwords).
Krok 2 – oczyść swój kod
Ten krok jest również częścią procesu optymalizacji witryny i wymaga trochę tła HTML. Sprawdź swoją witrynę, sprawdzając, czy wszystkie strony mają czysty kod. Upewnij się, aby pozbyć się:
- niepotrzebne notatki
- nieaktywne linki
- złe przekierowania (powinieneś używać 301 – stałe przekierowania, nie 302 – tymczasowy)
- pozbyć się niepotrzebnego Flasha
- upewnij się, że nie masz zduplikowanej zawartości (dwie strony z tym samym tekstem)
- zweryfikuj swój kod HTML (możesz użyć tej strony)
- przygotuj treść – ponieważ przygotowanie treści jest tak ważne w SEO, wymaga dużej uwagi. Pisanie treści jest łatwe, jeśli masz doświadczenie w copywritingu. Jeśli zarządzasz własną stroną i stopniowo dodajesz nowe treści, z pewnością nabędziesz umiejętności dobrego opisywania swojej działalności
Aby skutecznie pozycjonować strony internetowe, musisz mieć coś do umieszczenia i optymalizacji na tej stronie. Dlatego treść jest prawdopodobnie najważniejszym elementem optymalizacji strony.
Weź na warsztat listę słów kluczowych i przejrzyj wszystkie podstrony – do każdej z nich przyporządkuj wybrane fraz/słowa kluczowe. Dołącz frazy frazowe wszędzie tam, gdzie ma to sens – jest to kluczowy krok rozsądnego SEO.
Jednak powstrzymaj się od wypychania treści słowami kluczowymi. Nie chcesz zniechęcić czytelnika, pisząc zbędny tekst, np .: „najlepsze opony samochodowe online.” Odwiedź naszą stronę opon samochodowych, aby kupić opony samochodowe do swojego samochodu Sprzedajemy lepsze opony samochodowe od wszystkich sprzedawców opon samochodowych, oferując opony samochodowe za najniższą cenę”.
Przekształć fragmenty w aktywne linki
Wszędzie, gdzie umieszczasz frazę, spróbuj zmienić ją w link prowadzący do strony powiązanej z tą frazą. Tak więc, korzystając z naszego przykładu „opony samochodowe”, jeśli wyrażenie to znajduje się na stronie poświęconej wycieraczkom do szyb, należy zamieścić link kierujący do strony, która zawiera wyłącznie „opony samochodowe”.
Im więcej treści informacyjnej zawiera Twoja strona z aktywnymi linkami, tym łatwiejsze będzie pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Pisz artykuły i briefy o swoich usługach i produktach, kierując je do swoich czytelników:
- popraw pozycję wyszukiwarki swojej witryny
- twórz treści, które pomogą nakłonić czytelnika do działania (zakup)
Twoja strona internetowa składa się z wielu podstron. Każda podstrona powinna odpowiedzieć na konkretne pytanie lub przedstawić konkretny pomysł, przekonując jednocześnie użytkowników do zakupu. Pamiętaj, że celem witryny i celem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek jest zwiększenie sprzedaży, a nie tylko zwiększenie liczby odwiedzających.
Krok 3 – Tagi
Kolejnym krokiem w procesie optymalizacji witryny jest dokładne wypełnienie każdego z tagów meta przypisanych do każdej strony. Tagi meta znajdują się w kodzie i odpowiadają za następujące parametry strony internetowej:
- Tytuł
- Opis
- Słowa kluczowe
Tagi pomagają wyszukiwarkom szybko zorientować się, o czym jest Twoja strona.
Tytuł
Spróbuj tytułować każdą stronę za pomocą 4-5 najważniejszych zwrotów opisujących tę stronę. Pamiętaj o oddzieleniu każdej frazy łącznikiem lub innym symbolem, takim jak: |. Nie nadawaj tytułowi nadmiernej ilości fraz, ponieważ większość wyszukiwarek zwraca uwagę tylko na pierwsze 25-35 znaków. Upewnij się również, że każda strona ma swój własny, unikalny tytuł (to pomoże ci ustawić wiele stron dla wielu fraz).
Tytuły pojawiają się w SERP (stronie wyników wyszukiwania) jako rzeczywiste linki
Opis
W tym tagu możesz napisać więcej o swojej stronie. Spróbuj powtórzyć niektóre słowa kluczowe użyte w tytule, a także napisać krótki opis wyjaśniający, o czym jest ta strona. Napisz w sposób, który zachęci użytkownika do kliknięcia Twojego linku.
Opisy są widoczne w SERPach pod tytułem. Opisy są praktycznie jedynym tekstem, który czytają użytkownicy sieci, co może zachęcić ich do kliknięcia linku.
Słowa kluczowe
Jest to jeden z najmniej znaczących tagów, na które wyszukiwarki najmniej zwracają uwagę. Google prawie całkowicie ignoruje informacje zawarte w tym tagu, ponieważ specjaliści od SEO używają go do wskazywania dziesiątek fraz, w efekcie chcąc nagiąć wyniki wyszukiwarki.
Słowa kluczowe w tym znaczniku nie są widoczne w SERPach.
Krok 4 – Łącza (wewnętrzne i zewnętrzne)
Twoje pozycjonowanie strony internetowej dobiega końca. Wyszukiwarki obliczają swoje wyniki na podstawie skomplikowanych algorytmów uwzględniających wiele zmiennych, w tym:
- popularność strony
- unikalność treści
- ilość linków na stronie
- ilość linków kierujących do strony z innych stron
Pamiętaj, że aby poprawić pozycję Twojej witryny w wyszukiwarkach, musisz rozważyć i ulepszyć każdą z tych zmiennych.
Ponieważ Google ma największy udział w rynku wyszukiwania (ponad 90%), skupiamy się tutaj głównie na zmiennych, które Google wykorzystuje do obliczania wyników wyszukiwania. Jednym z najważniejszych czynników dających większą wiarę niektórym stronom w stosunku do innych jest liczba linków, które wskazują na tę stronę z zewnętrznych domen.
Najlepiej skontaktować się z wieloma podobnymi do twojej stronami internetowymi, wymieniając z nimi linki. Im strona jest bardziej podobna do Twojej, tym więcej zyskasz.
Nie zwracaj uwagi na PageRank (sam Google przyznał, że od jakiegoś czasu nie uwzględnia już PageRank w swoim algorytmie – można to łatwo zweryfikować, wyszukując dowolny termin i zauważając, że strony o niskim PageRank często pojawiają się powyżej swoich wysokich odpowiedników PageRank) .
Podczas wymiany linków należy przestrzegać następujących zasad:
- wymieniaj linki ze stronami internetowymi, które mają mniej niż 50 linków na stronie
- używaj odpowiednich słów kluczowych w linkach, które wymieniasz
- unikaj dodawania ponad 30 linków tygodniowo, ponieważ Google uzna takie działania za nietypowe i nieekologiczne
- przyciągaj linki do wszystkich twoich stron, nie tylko do strony głównej
- nieustannie zwiększaj liczbę linków kierujących do Twojej witryny (duże korporacje mają na nich tysiące linków, pomagających im osiągnąć wysoką pozycję w rankingu SERP dla wielu fraz).
Dodatkowe techniki pozycjonowania strony
Powyższe cztery kroki są podstawą większości działań optymalizujących witrynę. Istnieją jednak inne techniki, które możesz wykorzystać, aby jeszcze bardziej poprawić pozycję Twojej witryny w wyszukiwarkach. Opiszemy niektóre z nich poniżej.
Świeża zawartość
Google zwraca największą uwagę na treść, ponieważ pomaga ona określić, o co chodzi w zawartości witryny. Dlatego też Google przywiązuje dużą wagę do stron z nowymi lub stale aktualizowanymi materiałami. To nie znaczy, że musisz co tydzień przerabiać swoją stronę. Jednak może być korzystne regularne dodawanie nowych artykułów lub stron do witryny.
Historia domeny
Historia domeny ma duże znaczenie w Google. Google wydaje się wierzyć, że im starsza domena (im dłużej jest zarejestrowana), tym bardziej trafna jest strona i jej zawartość. Stare domeny mają zazwyczaj solidne (lub przynajmniej rozbudowane) witryny, znaczną liczbę linków wskazujących na nie i dobrze zaindeksowanych. Nie znaczy to, że każda „stara” domena zawsze będzie lepsza niż nowa. Oznacza to po prostu, że stare domeny mają dodatkowy plus od Google.
Jeśli strona jest dobrze zoptymalizowana, ten dodatkowy plus może wystarczyć, aby przenieść ją na pierwsze miejsce w SERP. Jeśli Twoim celem jest osiągnięcie pierwszej pozycji w wysoce konkurencyjnych zwrotach, możesz kupić „starą” domenę z dobrą historią. Następnie możesz przekierować tę domenę do swojej witryny. Pomaga – sprawdziliśmy!
Bezpłatne usługi na stronie
Z naszych doświadczeń wynika, że Google przyznaje dodatkowe korzyści stronom oferującym bezpłatne, interaktywne usługi. Przez bezpłatne usługi rozumiemy:
- słowniki online
- papierowe bazy danych
- kalkulatory kredytowe online
- usługi informacyjne
- zaktualizowane indeksy rynku finansowego
Trudno określić, ile dodatkowego kredytu Google faktycznie przydziela takim stronom. Może się zdarzyć, że ich wartość wzrasta naturalnie i wynika z faktu, że oferują użyteczne usługi, które są popularne i do których prowadzą inne strony. Bez względu na to, czy możesz uwzględnić takie usługi w swojej witrynie, możesz spodziewać się, że ich pozycja zostanie podniesiona.
Mieszane wyszukiwanie
Wyszukiwarki nieustannie dążą do poprawy wyników wyszukiwania i wykorzystują do tego wiele form mediów:
- nowości
- filmy / wideoklipy
- muzyka
- inne multimedia
Multimedia w działaniach SEO
Google chce prezentować wyniki wyszukiwania, które najlepiej odpowiadają na pytania wpisane przez internautów. Z tego powodu największą uwagę zwraca na wszystkie rodzaje treści, które mogą wesprzeć ten cel.
Google od lat uzupełnia wyniki wyszukiwania filmami wideo z YouTube, obrazami, plikami PDF i wiadomościami, nazywając ten typ szeroką treścią wyszukiwania – „Mieszane wyszukiwanie”. Google uważa, że treści w tych rodzajach mediów mogą być tak samo użyteczne dla internautów szukających informacji w Internecie, jak treści witryny.
Zalecamy korzystanie z możliwości multimedialnych oferowanych przez Internet. Tam, gdzie to możliwe, twórz klipy wideo, pliki mp3 lub obrazy, które odnoszą się do twoich treści. Odpowiednio oznaczone klipy/obrazy/muzyka będą miały równie dużą wiarygodność w wynikach wyszukiwania, jak strona, na której się pojawiają. Dziel się treściami multimedialnymi na portalach społecznościowych, tworząc tam strony firmowe i fanpejdże. To również wielki plus! Powodzenia!
Kontakt z autorem tekstu
Michał Łuczak
Ekspert ds. rozwoju biznesu w sieci
- 15 lat aktywnej działalności z Klientami biznesowymi
- Dziesiątki własnych metodologii rozwoju biznesu w sieci
- Współpraca z 1500 firmami z kraju i z zagranicy
- Ekspert w dziedzinie zastosowania języka w marketingu
- Specjalista w zakresie komunikacji
- Muzyk grający na pięciu instrumentach