Strona internetowa to jeden z najważniejszych aktywów firmy. Wiarygodna, profesjonalna i angażująca obecność w Internecie wymaga pracy i cierpliwości. Istnieją miliony witryn internetowych, więc jak możesz wyróżnić się na tle konkurencji? Zależy ci na tym, by Google zauważył twoją stronę wśród innych? Dobra witryna przyciąga uwagę, budzi emocje i  łatwo daje Ci to, czego potrzebujesz. Podążając za kilkoma radami sprawisz, że prowadzona strona www stanie się filarem twojego biznesu, a nie tylko dodatkiem.

Pozycjonowanie stron internetowych

 

BEZ CELU NIE ZACZYNAJ

Niestety wiele firm skupia się tylko na tym, by zaistnieć, pojawić się w sieci. Jednak posiadanie ładnej strony pod względem graficznym nie zagwarantuje sukcesu. Podstawowym elementem efektywnie prosperującej witryny jest natomiast określenie jej dokładnych celów, które będą różne w zależności od typu branży, w jakiej działamy. Pamiętajmy również, że cele powinny być mierzalne, a każdy właściciel strony www musi dostosować cele bezpośrednio do siebie. Mogą one dotyczyć:

  • zwiększenia sprzedaży – wówczas nacisk należy położyć na sposób prezentacji oferty, formularz zamówień oraz formularz kontaktowy,
  • zwiększenia świadomości marki – tu ważny element odgrywa szata graficzna, estetyka strony czy logo; strona powinna przede wszystkim przyciągać wizualnie,
  • budowy listy adresowej – w widocznym miejscu powinien znaleźć się np. formularz newsletter.

Pozycjonowanie stron SEO Google

Niezwykle efektywnym, ale najbardziej pracochłonnym celem będzie natomiast zbudowanie trwałych relacji z użytkownikami strony. Roboty Google uwielbiają, a co za tym idzie wyżej pozycjonują strony, które są dynamiczne, regularnie pojawiają się na nich nowe, wartościowe treści. Dlatego jedną z zakładek na stronie warto poświęcić newsom, artykułom z danej branży czy pisaniu bloga.

 

 

ODBIORCA A STRONA

Tworząc stronę internetową, musisz przede wszystkim pamiętać, że osoby z niej korzystające odwiedzają twoją witrynę z konkretnego powodu. Dlatego zaprezentowane treści powinny być jasne i przejrzyste dla odbiorcy, czyli potencjalnego klienta. Co więcej, niezwykle ważne jest dowiedzieć się jak najwięcej o osobach odwiedzających naszą stronę www, aby dopasować do nich sposób prezentowania treści. Pomoże w tym darmowe narzędzie statystyczne, na przykład Google Analytics, gdzie otrzymasz informacje między innymi na temat liczby odwiedzających, ich wieku, płci czy danych geograficznych – np. lokalizacji użytkowników. A jeśli będziesz wiedzieć, kto jest twoim odbiorcą i jakie są jego potrzeby, możesz pod tym kątem publikować treści na stronie www.

 

CONTENT, CZYLI POKONAJ KONKURENCJĘ MERYTORYCZNYMI TREŚCIAMI

Pamiętaj – nie idź w schematy. Postaw na rzetelnie zaprezentowaną ofertę, zadbaj o content, wprowadzając wysokiej jakości treści, obrazy czy filmy. Strona internetowa nie może być dodatkiem do działalności. Powinna stanowić integralną część naszej firmy. A to, o czym i jak piszesz na stronie to twoja wizytówka.  W tej kwestii najlepiej zaufać ekspertom, czyli profesjonalnym copywriterom.

 

SOLIDNA STRATEGIA SEM I SEO TO PODSTAWA

Tylko odpowiednio zbudowana strona www pozwoli ci na zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Dzięki wykorzystaniu SEM oraz SEO możesz osiągnąć zaskakujące efekty. SEM (z ang. search engine marketing) to ogólnie rozumiany marketing w wyszukiwarkach, czyli ogół działań promocyjnych. Dziś bardzo często pojęcie SEM używa się również w odniesieniu do płatnych kampanii Google Ads, łacząc je z pojęciem PPC (z ang. pay per click). SEM to pojęcie szersze niż SEO – z ang. search engine optimization. Działania SEO mają na celu taką optymalizację strony www, aby witryna jak najlepiej odpowiadała na nasze zapytanie. To niezwykle rozległy temat, dlatego warto przyjrzeć mu się bliżej. Oto złote zasady, o których zdecydowanie trzeba pamiętać przy wdrażaniu działań SEO:

  • przeprowadź analizę słów kluczowych, czyli zapytań, które wpisuje użytkownik w trakcie korzystania z wyszukiwarki – sprawdź konkurencję oraz frazy wpisywane przez użytkowników, unikaj fraz bardzo ogólnych;
  • wprowadź słowa kluczowe w treści tekstów na stronie www – treści dziel na akapity, stosuj nagłówki, wyróżnienia i pamiętaj, że im więcej tekstów na stronie oraz podstronach, tym lepiej;
  • w nagłówkach również zastosuj słowa kluczowe – pamiętaj tylko, że teksty muszą być także ciekawe dla użytkowników, nie możesz sztucznie zapełnić swojej strony słowami kluczowymi, gdyż przekaz zostanie zaburzony;
  • zoptymalizuj zdjęcia oraz grafiki, by ważyły mniej;
  • wprowadzane zdjęcia i grafiki odpowiednio nazwij – to również wpływa na działania robotów Google;
  • pamiętaj o „atrybucie alt” – służy on do wstawienia alternatywnego opisu obrazka umieszczonego na stronie www; taki opis będzie widoczny dla użytkownika tylko wówczas, gdy nie będzie możliwe wczytanie grafiki
    na stronie; roboty wyszukiwarek nie widzą zdjęć tak jak ludzie, a analizują to, co się na nim znajduje właśnie za pomocą atrybutu alt; pamiętaj że brak opisu alternatywnego to dla Google brak grafiki na stronie;
  • zoptymalizuj czas wczytywania podstron – roboty Google biorą pod uwagę także i ten czynnik;
  • dla każdej podstrony wymyśl tytuł (nie więcej niż 50 znaków) – nie kopiuj jednego tytułu dla kilku podstron;
  • zadbaj o prawidłowy, unikalny Meta Tag description (nie więcej niż 155 znaków), czyli opis strony informujący o jej zawartości, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google;
  • używaj protokołu HTTPS i zrób przekierowanie z HTTP na HTTPS – użytkownicy mają nadzieję, że korzystają z witryn w sposób bezpieczny; HTTPS to protokół komunikacyjny zapobiegający przechwytywaniu danych przesyłanych pomiędzy komputerem a witryną;
  • stwórz niepowtarzalne, ale przejrzyste adresy URL, staraj się zawrzeć w nich słowa kluczowe – twoja strona powinna posiadać tyle adresów URL, ile istnieje podstron; dla robotów wyszukiwarek adresy URL to nośniki informacji;
  • pamiętaj o znacznikach schema.org, czyli kodzie umieszczanym na stronie www, który pomaga robotom wyszukiwarek w wyodrębnieniu bardziej szczegółowych wyników dla użytkowników;
  • stwórz mapę swojej witryny (sitemap), która pomoże wyszukiwarkom znajdować, przeszukiwać i indeksować całą zawartość twojej strony; mapy witryn informują również wyszukiwarki, które strony w twojej witrynie są najważniejsze;
  • korzystaj z Google Search Control – narzędzia i raporty tu zawarte pozwolą ci zmierzyć ilość ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google; dodaj tu również swoją sitemap;
  • sprawdź, czy twoja strona jest zaindeksowana w Google – wystarczy w wyszukiwarce wpisać site:nazwadomeny.pl; jeżeli adres pojawi się w wynikach wyszukiwania Google, znaczy to, że strona została zaindeksowana;
  • jeśli chcesz ograniczyć dostęp robotom wyszukiwarek do wybranej części twoich podstron, stwórz plik robots.txt, wykluczając nieistotne elementy;
  • pamiętaj że znaczenie ma również wiek danej domeny – im dłużej działa twoja strona www pod daną domeną i im dłużej znajduje się na niej ta sama tematyka wraz ze słowami kluczowymi, tym lepiej.

 

RESPONSYWNA STRONA – WAŻNA DLA POZYCJONOWANIA?

SEO - pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej w GoogleDziś strona internetowa nie może wyglądać dobrze tylko na ekranie komputera, ale także na tabletach i smartfonach. Celem projektowania responsywnego są jak najlepsze wrażenia użytkownika wspomnianych urządzeń, nawet jeśli projekt będzie wyglądał nieco inaczej. Możesz na przykład prezentować informacje w jednej kolumnie na smartfonie, a dwóch kolumnach na laptopie, ale branding i treść pozostaną dokładnie takie same. Google w ramach swoich algorytmów wyszukiwania również bierze pod uwagę to, czy witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych. Pamiętaj, strona internetowa jest rozszerzeniem Twojej fizycznej działalności. Kiedy klienci wchodzą do twojej firmy, możesz ich powitać, zaproponować kawę lub herbatę i zapytać o ich potrzeby. Jest to częścią tworzenia wspaniałego doświadczenia, które sprawi, że klient będzie chciał wrócić. Ta sama idea jest prawdziwa w Internecie. Im przyjemniejsze i łatwiejsze doświadczenie klienta z witryną internetową, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie w niej, dokona zakupu, a nawet powróci w późniejszym czasie.

Zacznij postrzegać swoją stronę internetową jako efektywne narzędzie marketingowe. Wprowadź w życie powyższe działania i pamiętaj, że każdy odhaczony krok to kilka centymetrów bliżej do lepszej widoczności twojej witryny w wyszukiwarce.

Dla Netindex.PL: Karolina Jasińska, specjalistka w zakresie marketingu i zastosowań języka w biznesie